Hämtar information

Frågor och svar om betalning

Om betalning

Här hittar du svaren på vanliga frågor kring betalning av bilförsäkringen.

Hur kan jag betala min försäkring?

Du kan välja att betala din försäkring hos oss med:

  • Månadsvis med Autogiro.
  • Helårs- eller halvårsvis med e-faktura.
  • Helårsvis med pappersfaktura, då tillkommer en fakturaavgift på 25 kronor per faktura.

För företag finns inte möjligheten att betala med e-faktura, men som företagare slipper du istället att betala fakturaavgiften för pappersfakturan.

Betala med autogiro

När du väljer autogiro så innebär det att pengarna dras direkt från ditt bankkonto en gång i månaden. 

När dras pengarna? 

Beloppet dras från ditt bankkonto, första vardagen varje månad men för att betalningen ska lyckas måste hela beloppet finnas på ditt bankkonto vardagen före beloppet dras.  

Observera att om den första vardagen infaller på en måndag kommer beloppet att reserveras på ditt konto redan på fredagen. 

Årspriset på din försäkring delas upp och månadsbeloppet dras från ditt konto den första bankdagen (vardag) varje månad. Vi kan inte ändra datum för när pengarna dras. 

Om två månadsdragningar i rad misslyckas avslutas ditt autogiro och du får en helårsfaktura från oss på posten. 

Fullmakt 

Om du nytecknar din försäkring och det saknas ett medgivande från dig behöver vi sända dig en autogirofullmakt. Detta innebär ofta en fördröjning innan vi kan starta vår dragning för försäkringsåret. Därför kan du ibland få ditt helårsbelopp uppdelat på 11 eller 10 månader – i stället för 12. 

Finns inget medgivande sedan tidigare kommer vi att skicka en medgivandeblankett på posten. Fyll i, skriv under och återsänd medgivandet till oss i det portofria kuvertet så snart som möjligt, senast inom en vecka. 

Om en autogirodragning misslyckas gäller din försäkring ändå vi delar upp den månadskostnaden på de dragningar som återstår under försäkringsperioden. Information om ditt nya månadsbelopp hittar du på Mina sidor.  

Betala med e-faktura

Du som betalar din försäkring hel- eller halvårsvis kan välja e-faktura.

E-faktura innebär att du inte får några pappersfakturor från oss. Istället skickas fakturor, försäkringsbrev, villkor och nyheter direkt till din internetbank. Din internetbank meddelar dig då det finns en ny faktura att betala.

Det kostar inget att betala med e-faktura.

Din faktura, försäkringsbrev, villkor och nyhetsbrev finns sparade hos din internetbank i mellan 13 och 18 månader beroende på vilken bank du har.

Måste försäkringstagaren och kontoinnehavaren vara samma person?

Du kan själv välja från vilket konto som autogirodragningarna ska ske. Tänk på att det alltid är den huvudsaklige brukaren av bilen som ska stå som ägare av bilen och ha försäkringen.

Hur betalar jag från utlandet?

Då ska du använda vårt IBAN-nummer och SWIFT-koden hos Nordea samt fylla i försäkringsnummer, registreringsnummer eller personnummer som referens för betalningen. Det är viktigt att du anger referensnummer så att vi kan spåra betalningen. 

* IBAN-nummer är: SE1995000099601802289643 (inget mellanrum mellan siffrorna) 

* SWIFT-code: NDEASESS

Manuell inbetalning

Om du behöver göra en manuell inbetalning till oss anger du ditt försäkringsnummer som OCR-nummer, utan streck och lägg till siffran 26.

Företag kan ha problem att ange samma OCR-nummer vid inbetalning. Om så är fallet lägger du till en siffra efter försäkringsnumret vid varje inbetalning. (1) första gången och (2) andra gången, o.s.v. 

Ex. 204285516926(1) nästa gång 204285516926(2). 

Om du inte har vårt bg- eller pg-nummer kan du kontakta oss.

SEAT Försäkring är en del av If Skadeförsäkring AB (publ). Säte: Stockholm. Org.nr: 516401-8102. SEAT Försäkring är ett samarbete med Volkswagen Finans Sverige AB.